Žilinčanová - "Zaujala ma najmä inštrumentálna hudba –polyfónne canzóny, kryštalické útvary koncertov, recitatívy, ariosy a tektonicky do seba uzavreté árie."
Slovenské maliarstvo prešlo v druhej polovici 20. storočia viacerými vývinovými zmenami. Objavilo sa nemálo osobností, ktoré tomuto pohybu dávali impulz, energiu a smer. Dôležité miesto medzi nimi zastávali Michal Jakabčic (1930 – 2001) a Viera Žilinčanová (1932 – 2008). Na výstave z tvorby týchto umelcov boli predstavené ich menej známe a neznáme obrazy.
Maliarske začiatky Michala Jakabčica sprevádzalo intenzívne hľadanie a prehodnocovanie domácich a zahraničných vzorov. Obrazy z vrcholného obdobia sú plné spirituality a snúbi sa v nich svet dospelosti so zázračným svetom detstva. V prípade jeho tvorby hovoríme o imaginatívnom maliarstve označovanom pojmom magický realizmus. Obrazne povedané, Michal Jakabčic je bytostný maliar, ktorý maľuje to, čo cíti básnik. Viera Žilinčanová vo svojom diele rozvinula tradíciu poetickej imaginácie aj surrealizmu. Sama sa skôr prikláňala k jemnej básnickej línii maliarskej tvorby vyvierajúcej z typu magicko-realistickej, lyricko-poetickej maľby 20. storočia. Objektívna skutočnosť ju zaujímala iba ak bola súčasťou jej snových vízií. Posolstvo maliarky premietnuté do obrazov pripomína sen, ktorý akoby skamenel.
Publikácia: Michal Jakabčic, Viera Žilinčanová – Súzvuk imaginácie, autor textov: Ľubomír Podušel; počet strán: 120; väzba: pevná; jazyk: slovenský a anglický; rok vydania: 2014