Nejdem za peniazmi, politikou,
slávou ani za pohodlným životom.
Cieľ môj bol a dosiaľ je čistotou orámovaný život.
Či dôjdem? Neviem.
Môj život bol uliaty z olova.
Koncom šesťdesiatych rokov sa v tvorbe Kolomana Sokola, významnej osobnosti slovenského výtvarného umenia, ktorá svojím umeleckým a humanistickým posolstvom výrazne prekročila hranice Slovenska, začína posledná tvorivá etapa. Zmena jeho myslenia aj výtvarného rukopisu je zásadná. Už netúži po formálnej dokonalosti, akoby ho už tvaroslovie, kompozícia či priestor prestali zaujímať. Dôležitejšia je atmosféra, zobrazovanie dôležitých momentov a duševného stavu. Kolekcia osemnástich diel zo zbierky Galérie Nedbalka, ktoré vznikali od roku 1968 do roku 1993, je kvalitatívne vyrovnaná a je výberom toho najlepšieho, čo umelec v tomto období vytvoril.
Podujatie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Publikácia: Koloman Sokol 1968-1998, autor textov: Ivan Jančár; počet strán: 72; väzba: mäkká; rok vydania 2018.
Koloman Sokol
Koloman Sokol sa narodil 12.12. 1902 v Liptovskom Mikuláši. Po neľahkom detstve, kedy ho opustila matka, sa ho ujal strýko. Zoznámil sa s doktorom Mathém, vďaka ktorému začal študovať na súkromnej škole Eugena Króna v Košiciach. Tu sa po prvýkrát stretol s výtvarným umením. Neskôr študoval na súkromnej škole Gustáva Mallého v Bratislave. Výtvarné umenie študoval tiež v Prahe, absolvoval študijný pobyt v Paríži. Dostal ponuku z mexického ministerstva kultúry a školstva a odišiel učiť výtvarné umenie na Akadémiu výtvarných umení v Mexiku, kde založil odbor grafiky. Napriek tomu, že v Mexiku dosiahol veľké úspechy, kvôli zdravotnému stavu manželky Lýdie sa v roku 1941 presťahoval do New Yorku. Vystavoval v Mexiku a Spojených štátoch.
Po vojne sa vrátil na Slovensko, ale už v roku 1948 natrvalo odišiel. Stal sa členom Zväzu mexických grafikov a posledné desaťročia prežil v Arizone. Na sklonku života daroval 48 svojich obrazov rodnému Slovensku, ktoré sa neskôr stali základom Centra Kolomana Sokola v Liptovskom Mikuláši. Zomrel 12.1.2003. Napriek nemalým úspechom zostal až do konca života skromným človekom, hľadajúcim svoju pravdu.
Vladimír Kompánek – Rozpomínanie
Pre Vladimíra Kompánka bol umelecký život rozpomínaním.
Robert Hromec – V nútri časovej kapsuly
Manuálna komunikácia používajúca gestá ruky sprostredkováva správu medzi osobami navzájom a okolitým svetom.
Katarína Kvietiková Bekéniová – Terra Incognita
Vyjadrenie sa abstraktnou maľbou je pre mňa proces hľadania spôsobu, ako vizualizovať vlastný vnútorný svet iba pomocou farieb a štruktúr.
Palo Macho – Časovanie čiary
Posúvam vizuálne i technologické hranice maľby a kresby na skle.
Albín Brunovský – Záhrada snov
Výstava predstavovala kolekciu umelcových grafík a obrazov z rôznych období jeho tvorby.
Viktor Frešo- Overheads
Frešo patrí medzi najvýraznejšie postavy súčasného umenia po roku 2000 v regióne bývalého Československa.
Dominika Sládková-Paštéková – Gen ako generácia, Gen ako genitív
Výstava bola zložená z troch cyklov grafík, realizovaných technikou linorytu na plátne.
Dorota Sadovská – Anjeli a svätí
Telo a jeho zobrazovanie tvorí ústredný bod programu slovenskej, medzinárodne renomovanej výtvarníčky Doroty Sadovskej.